Dinda fund

Hottest Followers

Tuesday, January 17, 2012

Sabar....Syukur

Assalamualaikum Readers,

"Mengawali hari dengan doa, menutup hari dengan Bersyukur"



Mampu kah aku menguji diriku dengan sentiasa bersabar,This is my 1st challange yang aku rasa nk buat dari dulu.Bukannya xbersabar, tapi kadang-kadang emosi melebihi kesabaranku ini. Ya Allah permudahkanlah segala urusan ku.Aminnn...

Sesungguhnya manusia paling bersabar adalah Nabi Ayub A.S.Ikuti kisah kesabaran Nabi Ayub.

Nabi Ayub dikurniakan kesempurnaan kehidupan oleh Allah S.W.T. Baginda dikurniakan harta yang banyak dan keluarga yang bahagia, tetapi kuasa Allah S.W.T lebih hebat apabila menguji baginda dengan menarik sedikit demi sedikit nikmat yang telah dikurniakan-Nya kepada Nabi Ayub.

Ia bermula dengan harta yang semakin berkurangan, anak-anak yang meninggal dunia dan seterusnya dengan penyakit sopak yang menjijikkan.

Mengenai pelbagai ujian itu Allah S.W.T berfirman, maksudnya:

"Dan sesungguhnya akan Kami berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira bagi orang yang sabar, iaitu orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan, 'Sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nya kami kembali'."

Walaupun diuji dangan begitu hebat sekali, beliau masih tetap percaya Allah S.W.T ada menyelitkan hikmah di sebalik kedukaan ujian yang melandanya.

Akhirnya dengan sifat kesempurnaan Allah, segala ujian yang diberikan digantikan semula dengan kegembiraan dan Nabi Ayub a.s dinaikkan darjat sebagai orang yang bersabar di atas ujian yang menimpa.

Jesteru ayuh sahabat sekalian, majulah dalam menempuh ujian hidup ini kerana ada sesuatu yang manis sedang menunggu kita.

Ingatkan teman yang lain dan ingatkan diri kita sendiri.

Moga Allah memberi taufiq ke atas diri kita dan dikurniakan kejayaan di atas amalan yang dilakukan.

"Ya Allah jangan Kau uji kami dangan ujian yang tidak tertanggung oleh kami, sesungguhnya kami hamba-Mu yang daif dan lemah."

"Tanpa keberanian, mimpi takkan bermakna."

"Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu yang telah dilupakan.

Kamu tidak dapat melangkah dengan baik dalam kehidupan kamu sampai kamu melupakan kegagalan kamu dan rasa sakit hati."

Hanya kepadaMU tempatku mengadu Ya Allah, berikanlah aku kekuatan untuk menghadapi dugaanMu ini.Sesungguhnya aku yakin bahawa setiap dugaan dan cabaran yang Engkau berikan ada hikmah disebaliknya selain menambahkan kesabaranku dan menjadikan aku manusia yang paling bersyukur.

“Banyak orang yang menjalani hidup dengan cukup benar, akan tetapi miskin kerana kurang bersyukur”

Lots Of Lurve ~ ~

2 comments:

AxieAziz said...

Susah nak kawal kesabaran ni kadang2 kalau dah capai limit die. jom la same2 blaja utk bersabar. huhu

Cik DinDA said...

jom axie...kita mengawal kesabaran.Kalau xsbr jugak kita ganti dgn mknn nak...hehehe